Thursday, 12 January 2017

Simptom Kencing Manis Yang Perlu Anda Tahu


Antara simptomnya :

Haus/dahaga ( yang amat )
Cepat letih
Berat badan menurun secara mendadak
Penglihatan kabur
Kerap buang air
Otot lemah
Kegatalan
Mengalami sakit kulit berpanjangan
Luka lambat sembuh
Rasa kebas
Gatal pada bahagian alat sulit

Kencing manis atau Diabetes ialah salah satu penyakit kronik yang boleh menyebabkan kematian. Di Malaysia satu kajian telah dibuat pada tahun 2011 dianggarkan sebanyak 2.6 juta rakyat Malaysia menghidap diabetes. Dan angka penyakit  ini meningkat saban tahun.

statistik diabetes di Malaysia

Apakah itu Kencing Manis atau Diabetes?


Kita selalu dengar kan tentang penyakit ini. Kebanyakan warga emas yang menghidap penyakit ini. Namun, apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan kencing manis? Dulu-dulu kan saya dengar orang cakap-cakap, siapa ada kencing manis ni bila dia buang air, semut datang hurung air urin dia..hehe.

Ye ye je kan, Tapi tidaklah macam tu.

Okay, kencing manis atau diabetes adalah satu keadaan di mana tahap gula dalam darah kita tinggi dari normal.Ia satu faktor utama untuk dapat komplikasi seperti strok dan sakit jantung.

Bagaimana ia berlaku?

Diabetes berlaku apabila pankreas dalam badan tidak lagi menghasilkan insulin atau badan tidak boleh menggunakan insulin sendiri dengan efektif.

Apabila kita makan, makanan tersebut akan ditukarkan kepada gula dalam badan kita. Especially makanan karbohidrat. Hormon insulin yang terhasil oleh pankreas akan bawa gula dalam saluran darah tadi ke dalam sel, tisu, organ yang mana digunakan untuk penghasilan tenaga.

Sekiranya pankreas tidak dapat menghasilkan hormon insulin yang mencukupi,  gula tidak dapat dibawa ke bahagian yang memerlukan, maka paras gula akan meningkat.

Ini akan merosakkan sel yang memerlukan gula=glukosa untuk tenaga dan akan rosakkan organ dan tisu yang terdedah dengan tahap glukosa yang tinggi.

Jenis Diabetes


Jenis 1 - Diabetes Bersandar Insulin ( Insulin Independent )
  • Penghidap ini boleh hidup normal selagi mereka menerima suntikan insulin, namun boleh membawa maut sekiranya mereka tidak dapat suntikan tersebut dalam tempoh yang ditetapkan.
  • Sering dihidapi oleh kanak-kanak dan remaja, disebabkan serangan autoimmune


Jenis 2 - Diabetes Bebas Insulin
  • Jenis ini sangat famous kalangan rakyat Malaysia
  • Selalu dihidapi kerana faktor umur , orang yang mempunyai berat badan berlebihan ( obesiti ), keturunan, kurang bersenam, cara pemakanan yang tidak sihat.
  • Ianya berlaku di mana badan tidak menggunakan insulin dengan berkesan. Apabila keperluan menggunakan insulin meningkat, kalenjar pankreas tidak mampu mengeluarkan insulin pada kadar yang mencukupi untuk bawa glukosa tersebut.


Jenis 3 - Diabetes Ketika Hamil ( Gestational Diabetes )

  • Berlaku pada wanita mengandung, boleh sembuh namun selepas bersalin perlu dapatkan pemeriksaan lagi
  • Sejenis alahan glukos yang dikenalpasti oleh sebahagian ibu mengandung
  • Kebiasaan mereka yang mengalami GDM ini, doktor lebih nasihatkan bersalin secara pembedahan bergantung pada tahap glukos dalam badan.
  • Mereka yang menghidap GDM ini, perlu menjaga luka dengan sebaik-baik mungkin kerana ramai yang saya jumpa, ibu GDM ini luka pembedahan ataupun luka bersalin lambat sembuh.


Mereka yang berisiko?


Berumur 35 tahun ke atas
Berat badan berlebihan
Keturunan diabetes
Sejarah diabetes pada kehamilan terakhir
Tekanan darah tinggi
Sejarah melahirkan bayi ( 4kg ke atas )
Gaya hidup yang tidak aktif
Makanan yang tidak sihat
Kolestrol dalam darah tinggi

Namun, sekarang ini umur 18 tahun pun ada yang menghidap diabetes. AWAS!


Komplikasi Diabetes


Sekiranya kandungan dalam darah tinggi yang berpanjangan ( kronik ), ia akan sebabkan komplikasi yang lebih teruk :

Mata

Glaukoma, katarak, pendarahan dalam mata yang boleh menyebabkan buta

Saraf

Kebas atau hilang deria rasa pada tangan dan kaki menyebabkan penghidap boleh mendapat kecederaan tanpa disedari. Dan menyebabkan luka atau gangrene. Sekiranya melarat, perlu menjalani pembedahan amputasi untuk elakkan jangkitan merebak.

Otak

Aingin ahmar (Strok)

Buah pinggang

Kegagalan buah pinggang

Jantung

Sakit jantung


Cara cegah Diabetes / Kencing Manis


Yang paling utama ialah perubahan gaya hidup. Ianya mampu mengelakkan terkena kencing manis dan bantu mengawal tahap gula dalam darah.

Pemakanan

Pemakanan yang sumber karbohidrat dan gula perlu dikurangkan dalam pengambilan diet harian. Dapatkan nasihat doktor untuk rancang diet anda

Senaman

Senaman penting untuk melancarkan sistem peredaran darah. Ia juga bantu mengurangkan berat badan secara tak langsung dan menggalakkan  jantung dan paru-paru yang sihat

Penjagaan berat badan

Pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan akan mendapati tahap gula susah untuk dikawal. Ada yang dapat berhenti mengambil ubat kencing manis apabila berat badan mereka dijaga.

Pemeriksaan diri sendiri

Pesakit kencing manis dinasihatkan buat pemeriksaan sendiri di rumah. Boleh dapatkan glukos test di farmasi. Sentiasa periksa bahagian jari dan kaki yang kebas untuk tanda luka atau jangkitan kerana deria rasa sakit berkurangan.

Produk Shaklee membantu mengatasi masalah diabetes



 Kajian mengenai resrevatrol membantu pesakit kencing manis tahap 2



Vivix ialah sejenis makanan nutrisi yang sangat kaya dengan khasiat resrevatrol dan polifenol tumbuhan. Mempunyai ramuan terbaik iaitu anggur muscadine, lobak ungu, polygonum cuspidatum dan european elderberry. Banyak sangat khasiat dari 4 tumbuhan hebat ini, contohnya lobak ungu. BAHAN UTAMA DALAM VIVIX


Lobak ungu merupakan satu sumber terbaik vitamin A dan kumpulan fotokimia termasuk carotenoid, phenolics dan lain-lain

Ia mengandungi asid klorogenik yang sangat tinggi mampu mengurangkan diabetes dan mengurangkan risiko penyakit jantung.

Kajian menunjukkan vivix lebih berkesan dari resrevatrol biasa


Secara kajian klinikal, Vivix mengandungi khasiat resrevatrol dan polfenol yang membantu pesakit diabetes dari segi :


Mengawal kepekatan gula dalam darah
  • Karbohidrat yang diambil akan dicerna untuk menghasilkan gula dan dibawa oleh insulin ke seluruh badan untuk memberi tenaga pada badan kita. Sekiranya kita mengambil berlebihan karbohidrat boleh menyebabkan kandungan gula dalam darah tinggi. 
  • Polifenol yang ada dalam vivix akan melambatkan percernaan dan penyerapan karbohidrat yang tinggi sekaligus mengelakkan risiko gula meningkat.


Memperlahankan atau mengurangkan sindrom resistansi insulin ( sindrom metabolik )
  • Vivix merupakan antioksidan yang sangat kuat membantu melindungi dan memperbaiki sel hingga ke tahap DNA. Ianya memperbaiki sel dari kerosakan. 
  • Pengambilan yang berterusan dapat menurunkan metabolik sindrom penyakit kencing manis akibat kerosakan sel.


Mengelakkan kerosakan mata dan menyembuhkan segera
  • Polifenol jenis Anthocyanins yang terkandung dalam vivix bantu membaiki penglihatan , katarak, glaukoma dan memberi kesembuhan segera akibat luka gangrene.


Memperlahankan pembentukan AGE protein ( Advanced Glycotin End Products)
  • Gula yang berlebihan dan tidak diguna bercampur dengan protein dalam badan menjadi protein AGE. Pembentukan protein AGE boleh menyebabkan sel rosak. 
  • Ianya juga boleh menyebabkan komplikasi yang lebih teruk seperti penyumbatan salur darah, buah pinggang dan lain-lain. Vivix membantu memperlahankan pembentukan protein AGE.


Meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin
  • Rintangan insulin adalah satu dripada fator utama penyumbang kepada diabetes tahap 2. Dimana sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, kencing manis atau diabetes dapat dikawal.
  • Apabila tubuh kita kehilangan sensitiviti tersebut, tubuh akan mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal paras gula dalam darah. 
  • Resrevatrol membantu tingkatkan sensitiviti tubuh kita terhadap insulin yang terhasil. Sekaligus dapat mengurangkan amaun insulin yang diperlukan oleh badan

Testimoni mereka yang mengambil vivix






Bacaan glukos hampir turun ke paras normal





Bacaan glukos kembali normal, dan tak perlu dialisis lagi


Setiap penyakit ada penawarnya kecuali mati dan tua. Cara ikhtiar itu yang membuatkan kita lebih bersabar dan tabah menghadapi dugaan yang diduga oleh Allah s.w.t pada kita.


Untuk dapatkan VIVIX boleh hubungi saya

Adiana
SID 1123860
0137131476
Pengedar Shaklee Putrajaya

Nak jana pendapatan dengan Shaklee?


***Produk Shaklee tidak bertujuan mendiagnos, mengesan dan merawat sebarang penyakit. Ianya satu makan tambahan sahaja.

4 comments:

  1. Surah terang lagi bersuluh
    Tak rugi consume vivix.

    ReplyDelete
  2. Good info untuk kesedaran umum tentang kencing manis. TQ for sharing. :)

    ReplyDelete

♥ Copyright © Nurul Fatin Adiana | All Rights Reserved | Design by JassmineRosse | Powered by Blogger